عنوان مطلب

متن آزمایشی

مشاهده مطلب
فناوری
طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰


در دنیای گوشی های هوشمند ، کره جنوبی صاحب دو تا از مهمترین کمپانیهای جهان است. البته رقابت بین این دو کمپانی همواره یک رقابت یک طرفه بوده و از زمانیکه به یاد می آوریم ال جی خود را در سایه ی سامسونگ یافته است. البته اشتباه نکنید، سامسونگ قطعا برای جایگاهش تلاش کرده و آنچه را که لیاقتش است به دست آورده، ولی ال جی نیز به خاطر خلاقیت بالا لایق احترام بیشتری است.
سال گذشته سامسونگ با تغییری بزرگ در طراحی گوشیهایش قاعده ی بازی را تغییر دارد. البته ال جی نیز با عرضه ی G4 پرچم داری قدرتمند را به بازار ارائه کرد. امسال نیز ال جی با دست پر به کنفرانس جهانی موبایل آمد و پرچم دارش G5 یکی از خلاقانه ترین و بهترین گوشی های معرفی شده در این نمایشگاه بود.
LG G5 hands-on

طراحی

خداحافظ پلاستیک! با طرح شناخته شده ی دکمه های ولوم در پشت گوشی های ال جی نیز باید خداحافظی کنید. G5 بدون شک کاملا از اول طراحی شده است و خبری از ژن مدلهای قبلی در آن نیست. حالا بدنه ی پلاستیکی و چرمی G4 کنار رفته اند و بدنه ی تماما فلزی با طراحی ماژولار جایشان را گرفته است. طراحی کلی این گوشی نیز با مدلهای قبلی متفاوت بوده و دیگر خبری از آن ظاهر خمیده نیست و گوشی بسیار تخت است.
البته در پشت گوشی دوربین و دکمه ی پاور که شامل سنسور اثر انگشت نیز هست دارای کمی بیرون زدگی هستند.  دکمه ی پاور در همان جای همیشگی باقی مانده ولی دکمه های ولوم به گوشه ی چپ گوشی نقل مکان کرده اند. وقتی از ال جی در این خصوص سوال کردیم جوابشان این بود که اینکار را برای پاسخ به درخواست خریداران کرده اند. و البته به نظر ما هم دسترسی بهتری دارد، به خصوص اگر آنرا مثلا در داخل ماشین و بر روی پایه ای گذاشته باشید.
LG G5 hands-on
یکی از بخش های مهم طراحی جدید ال جی ماژولار بودن آن است. شایعات در این خصوص درست بودند، زیرا مهندسین ال جی موفق شدند در بدنه ی فلزی این گوشی کارت حافظه ی جانبی و باتری قابل تعویض را جای دهند. دکمه ای در سمت چپ گوشی وجود دارد که با فشردنش می توانید قسمت پایینی گوشی را جدا کنید و باتری 2800 میلی آمپری و کارت حافظه ی microSD نیز با آن از جایشان خارج می شوند. طراحی جالب و خلاقانه ای دارد.
شاید معتقد باشید چنین باتریی برای چنین گوشیی ضعیف محسوب می شود، ولی طراحی ماژولار G5 اجازه ی اتصال تجهیزات جانبیی را می دهد که ال جی آنها را "دوستان جی 5" می نامد.به طور مثال اضافه کردن ماژول گریپ دوربین باتری اضافی خود را نیز همراه دارد. تجهیز جانبی دیگرش یک کانورتر صداست که با اتصال به گوشی، خروجی موسیقی فوق العاده باکیفیتی ایجاد می کند.
از مدتها پیش طراحی گوشی های ال جی دارای شباهت های خانوادگی زیادی بودند، ولی حالا G5 یک زبان طراحی کاملا جدید را در محصولات این شرکت پایه گذاری کرده است. کنجکاویم بدانیم نتیجه ی طراحی ماژولار چه خواهد بود و در آینده در چه گوشیهای دیگری شاهد آن خواهیم بود.
LG G5 hands-on

صفحه نمایش

در مورد تکنولوژی صفحه نمایش ال جی همواره از پیشروها بوده است، آنها اولین شرکتی بودند که گوشیی با رزولوشن صفحه نمایش کواد اچ دی را به تولید انبوه رسانده و به بازار معرفی کردند. در خصوص G5 البته جای تعجبی نیست که رزولوشن همان کواد اچ دی باقی مانده ولی سایزش کوچکتر شده و به 5.3 اینچ رسیده است. مانند بیشتر گوشی های امروزی صفحه نمایش دقیق و واضحی دارد، ولی با نگاه کردن به آن متوجه تفاوت آن با مدلهای قبلی می شوید.
با وجود اینکه ال جی از تکنولوژی IPS-LCD استفاده کرده است ولی ظاهر اشباع شده ی رنگها باعث می شوند حس کنید با صفحه ی آمولدی سر و کار دارید، حتی زاویه ی دید زیاد و رنگ مشکی عمیق آن نیز یادآور صفحه های آمولد هستند. این صفحه نمایش قابلیت صفحه نمایش همیشه روشن را نیز دارد، البته در این گوشی مانند V10 از یک ال سی دی جداگانه برای اینکار استفاده نشده است بلکه ال جی موفق شده بخشی از صفحه ی IPS-LCD را برای اعلام ساعت، تاریخ و نوتیفیکیشن ها روشن نگاه دارد.
LG G5 hands-on

رابط کاربری و عملکرد

رابط کاربری اندرویدی ال جی همواره در پس رابط کاربری پرچمداران سامسونگ بوده است. رابط کاربری بدی نیست ولی هیچگاه چیزی نداشته که آنرا نسبت به تاچ ویز سامسونگ برتر کند. در نگاه اول به نظر می آید که ال جی در G5 نیز همان راه قبل را در پیش گرفته است. ولی وقتی عمیق تر به آن نگاه کنید متوجه تغییراتی بنیادی خواهید شد.
اول اینکه این رابط بر اساس اندروید 6.0.1 شکل گرفته است و از همان تم رنگ و طراحی مدل قبلی استفاده می نماید. در واقع صفحه ی هوم تقریبا هیچ فرقی با گذشته ندارد. به دلیل نامشخصی ال جی تصمیم به حذف اپ دراور گرفته و حالا نرم افزارها همه بر روی صفحات هوم پخش می شوند که به نظر ما باعث کمی به هم ریختگی است.  البته می توانید با درست کردن فولدر کمی از این بهم ریختگی کم کنید و البته امکان چیدن نرم افزارها به ترتیب حروف الفبا نیز وجود دارد.
تغییر دیگری که ما چندان از آن راضی نیستیم تصمیم ال جی برای ساده سازی سیستم عامل با حذف side by side یا همان Dual window است. البته سیستم Qslide همچنان وجود دارد ولی حذف امکان باز کردن دو برنامه در دو پنجره ی متفاوت از ارزش مولتی تسکینگ گوشی کاسته است. این کار ال جی باعث شده که به این نتیجه برسیم به احتمال زیاد می خواهند سری V را بعنوان سری حرفه ای و برای کارهای مولتی تسکینگ جا بیندازند.
LG G5 hands-on

پردازشگر و حافظه

همانطور که تمامی شایعات نشان می دادند ال جی در G5 از آخرین چیپست ساخت کوالکام بهره گرفته است. یکی از سودهای استفاده از اسنپ دراگون 820 قابلیت استفاده از واقعیت مجازیست که طی یک سال گذشته محبوبیت روزافزونی داشته است و البته یکی از تجهیزات جانبی G5 نیز یک عینک واقعیت مجازی است که توسط پورت USB-C به این گوشی متصل می شود.
همانطور که گفتیم ال جی قابلیت افزایش حافظه از طریق کارت microSD را در این گوشی حفظ کرده که جای تقدیر دارد.
LG G5 hands-on

دوربین

یک امکان دیگر که G5 از V10 به ارث برده است دوربین دوگانه ی آن است، هرچند که V10 دارای دو دوربین در جلو بود، ولی G5 دارای دو دوربین در پشت است.یکی از آنها 16 مگاپیکسل و دیگری 8 مگاپیکسل رزولوشن دارد. البته بیشتر افراد دوربین دوگانه را که می بینند به یاد دوربینهای اچ تی سی One M8 با قابلیت تغییر عمق میدان می افتند، ولی ال جی تنها برای ارائه ی دوربینی با لنز وایدتر از این چیدمان استفاده کرده است.
درست مانند V10 دوربین دوم در G5 برای تولید تصاویر واید  پانوراما مانند استفاده شده است. قطعا وجود دوربین دوم هدف مشخصی دارد، ولی کنجکاویم ببینیم استفاده از این چیدمان بر روی کیفیت تصاویر دوربین چه تاثیری گذاشته است.
G4 دارای دوربین فوق العاده ای بود و در چندین مقایسه با گوشیهای دیگر از این لحاظ مقام اول را از آن خود کرد. در G4 امکان کنترل دستی عکاسی را داشتید ولی خبری از کنترل دستی در حالت فیلمبرداری نبود، وقتی ال جی در V10 امکان کنترل دستی فیلمبرداری را نیز معرفی کرد مطمئن بودیم این امکان را در G5 نیز خواهیم دید، ولی اینگونه نشد.
باز هم نبود کنترلهای دستی در حالت فیلمبرداری ما را بیشتر به این فکر می اندازد که ال جی می خواهد نقش گوشیهای سری G و V  را از یکدیگر جدا کند. البته ما مطمئینم با توجه به سابقه ی درخشان ال جی در این زمینه G5 نیز عکسهای فوق العاده ای ثبت خواهد نمود.
LG G5 hands-on - LG G5 hands-on

جمع بندی

یک قدم به جلو و یک قدم به عقب. این حسی است که بعد از کار کردن با G5 به ما دست داد. بدون شک ارائه ی طراحی کاملا جدید کاری شجاعانه از ال جی بوده است، و گوشی جدید حسی بسیار با کیفیت و سطح بالا دارد. ولی وقتی این طراحی جدید را کنار بگذاریم حس ما این است که ال جی از امکانات گوشی جدیدش کاسته است. شاهد این موضوع را می توانید در رابط اندروید آن مشاهده کنید.  حذف اپ دراور و Dual Window واقعا توجیه پذیر نیست و آنرا در موقعیتی ضعیف تر نسبت به گوشی های هم رده با امکانات نرم افزاری بیشتر قرار می دهد.
مساله ی دیگر قیمت آن است. به احتمال زیاد در خصوص قیمت خود گوشی به موضوع غیرمنتظره ای بر نخواهیم خورد و قیمتی بین 650 تا 700 دلار را از آن انتظار داریم. ولی ال جی با این گوشی می خواهد لوازم جانبی آنرا نیز به مشتریانش بفروشد و باید ببینیم عکس العمل مشتریان ال جی به این تصمیم چه خواهد بود.

منبع(phonearena)
منبع(naghdestan)
  • ۹۴/۱۲/۱۲
  • مهدی جلیلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی